Bridge logo

Grosvenor Gambit

 
De Grosvenor Coup is een komische en psychologische manier van spelen welke reeds in 1973 door de heer Turner werd beschreven in "The Bridge World Magazine".
Een van de verdedigers speelt opzettelijk een zeer duidelijke verkeerde kaart bij maar de leider gelooft dat niet en gaat uit van een degelijk tegenspel.

De Grosvenor Coup is het opzettelijk bijspelen van een verkeerde kaart om de tegenpartij psychologisch in de war te brengen.

Voorbeeld:
T x
B x
A x x x
B x x x x
 
V B x x x x
x x
T x
A H x
x x
V x x
B x x x
V T x x
 
A H x
A H T 9 x x
H V x
x
 
Zuid moet 6 spelen en west komt uit met klaverenaas en vervolgt klaverenheer welke zuid met hartentwee troeft.
Hierna speelt zuid schoppenaas en schoppenheer en troeft zijn laatste schoppen in de dummy met de boer.

Oost kan deze slag natuurlijk overtroeven zodat 6? één down gaat, maar hij gooit in plaats daarvan een kleine klaveren weg.

Zuid veronderstelt nu onterecht dat west de hartenvrouw bezit en slaat hartenaas en heer waarna oost tenslotte toch nog hartenvrouw maakt. Dit alles om zuid van streek te maken en daar in een later stadium profijt van te hebben.